Entrada destacada

Recordeu, si us plau. Alguns dels llibres formats d’extractes d’aquest dietari, hom se’ls pot desar, si així li rota, i de franc, anant a aqueixa adreça.

Recordeu, si us plau. Alguns dels llibres formats d’extractes d’aquest dietari, hom se’ls pot desar, si així li rota, i de f...

Dietari execrable

<a href="http://archive.org/details/@cr_morell/">Dietari execrable</a>
  • http://archive.org/details/@cr_morell
  • dilluns, de juliol 02, 2007

    31 truites a ca la Tònia















    Truites (31)













    91. Si els faig senyal de vida si mai els veig, pràcticament tots els meus
    excompanys ara esdevinguts més o menys “famosos” se’m treuen de
    sobre bo i fent veure que no em coneixen o que no els lleu gens en aquell
    moment de dir’m gran cosa...



    Ahir, caminava pel carrer i qui veig? En Colin Recel, el conegut
    entrevistador a la televisió. També el conec d’anar junts a estudi. Per
    comptes de dir-li: “Hey, Colin, how is it going?”, com fan els de
    més qui el reconeixen, l’anomèn pel malnom: “Què fotem,
    Bombons!




    Doncs bé, en tost de ja fotre com els altres, em contesta, amb cara de
    content, dient-me, amb una certa efusió, també pel malnom:
    Capdemerda!



    Em convida a pujar al seu pis, que era allí mateix. Mentre se’n va a la
    cuina a preparar no sé què, m’estic a la sala i me’n record que volia
    consultar quelcom; que estava capficat i neguitós, ara que caminava pel
    carrer, amb certs enigmes de la construcció.



    Trec de les lleixes un volum de l’enciclopèdia britànica, hi cerc i hi trob
    l’article que volia, sobre els triangles d’en Truytmann, i em pos a
    estudiar el problema matemàtico-arquitèctonic amb tota l’atenció del
    món. [Hum, hum... I tant. Fascinat tant per l’arquitectura com per la
    matemàtica, sempre, el tit, sempre.] Ara, al capdavall comprenc com
    funcionen els triangles Truytmann, que són aquells triangles esbiaixats
    que es presenten com a sostre dels racons enfonsats també en triangle
    als murs de les grans construccions – quelcom bontròs artístic, no
    fotem – i llavors, damunt, fa per decorar-ho estil grandiloqüent, amb
    frescs o plafons a la superfície adientment torta, o estil seriós i elegant,
    sense cap pintureta, només amb les vaguetats esotèriques dels
    floriments dels fongs.



    Per badoqueria, en tost de tornar a ficar el volum a la bona lleixa, el vull
    embotir, tot pensiu i fantasiós amb les intricacions de l’entrellat
    arquitectònic suara après, a un lloc ja ocupat per tot de ninotets de nans
    geperudets i amb barretina verda. En deu haver uns tres-cents o
    quatre-cents. Belleu pus. Cadascun duu un pegat al cul amb el nom
    d’una “celebritat” adés entrevistada pel col·leccionista al seu durador
    programa. Els paperets enganxats als culs dels nanets són verds,
    vermells o grocs. Deu ésser “codi” per a recordar-li a en Colin quin grau
    de carrincló datpelculisme atenyia, aquell dia de l’entrevista
    retransmesa, l’“eminència” proposada – vantada, fos el que fos el seu
    ínfim fet, fins als núvols olímpics, i tanmateix tothom amb una mica de
    pesquis prou sabent alhora el buit i fat que el paio no era en
    realitat.



    Llas, empesos pel llibrot, uns quants dels nans espeteguen per terra i
    s’escalabornen, d’altres no em caben a l’indret on abans eren en cunç...
    De seguida, els trencats i els sobrers me’ls fic per les butxaques per sort
    abans en Colin al capdavall no aparegui, amb uns gots plens de vodka i
    unes sardines agres damunt una safata.



    –Com et va el teatre...? –em demana, caritatiu.



    –Encara operant part dessota els senyals del radar, com sempre –li
    contest, rient sense ganes.



    Després d’un tip de vodka i sardines, en Colin se’m torna plorós. Em
    diu que ningú no l’estima de debò, que tothom li somriu
    hipocríticament perquè és, vulguis no vulguis, “poderós” d’ençà de la
    seua trona a la televisió, on pot destruir reputacions o enlairar
    capsdecony amb obres sense solta ni volta ni cap ni peus ni suc ni bruc,
    les obres adotzenades, de moda, disfressades de valentes però de fet
    sempre llepaculenques amb els poders, o, si aqueixes no, les tocades del
    bolet, embolicades, sense rei ni roc, confuses: un mareig i un perboc
    que nidéu no paeix, mes que fa d’“entès” ara vantar...



    Diu que de “genis” no gaires, de genis cap. Que en canvi per a conservar
    la clientela dels negats qui se’l guaiten ha de pretendre que els qui tant
    l’han nogut només amb llur pudent presència són “figures immortals”,
    autors d’obres sensacionals que mouran amb colossals músculs
    oceànics allò que encar roman de temps a recórrer a l’espai intergalàctic
    – bestiades d’aquest calibre, i no cal dir que molt més grosses, car qui
    és ell sinó només un altre desgraciat entrevistador qui umfla el
    producte que ven; en el seu cas, un altre “miracle d’humà” qui al
    capdavall no és sinó algú qui ara repapieja i qui de casualitat féu
    quelcom mig notori qui sap quan, sovint perquè com dic li sonà la
    flauta i sobretot perquè algú altre encara més murri i malparit decidia
    que aquell so calia fer’l córrer perquè podia fer dringar (sorollet de debò
    diví) la caixa. I ara el de la flauta esdevenia “gloriós” – [de ruc a glòria
    un pas]. O es tractava, rarament, d’algú altre qui tot just feia
    escarafallar’s qualque encarcarat amb sotana o uniforme (s’escarafallen
    i s’escaguissen per no res, repel·lent fauna esclafívola: qui fa
    esclafir i cal esclafar), i llavors el soroll, per les mateixes raons del
    negoci, calia aprofitar’l.



    Em parla de “la nosa al nas” – diu que ensuma pudor de mort en tots, o,
    a tota avinentesa, en els de més dels qui té a l’estudi; que generalment
    amb quatre dies ja els té, per comptes, al clot... Car li arriben desfets,
    fets malbé, massa atrotinats, claupassats... I els pocs joves també puden
    a mort... Puden a suïcidi, puden a “accident”, puden a trampeta i a
    desesperació... I que està cansat de gargarejar amb cadàvers verosos,
    només un pèl crus, tard o d’hora carn de sarcòfag.



    Dels mil cinc-cents vuitanta grans personatges que en els quaranta anys
    de feina ha entrevistats, se li n’han morts ja mil quatre-cents disset.
    Això és esfereïdor, Capdemerda. Això meu és un diàleg de mòmies;
    som espectres de catacumba fent petar la mateixa espetegosa xerrada
    per enèsim cop. I tothom és tan “important” i decisiu i
    salva-humanitats com la darrera puta formiga
    .”



    Em diu, corprès, que només amb la seua tortuga Ronny s’entén... Que
    les tortugues tenen la vida llarga, i pausada, i meditada, i comcal, que
    no són ninots efímers i esbojarrats, votats a l’immediata carronya com
    naltres... Ah, i ara la veig, la Ronny, venint potser a consolar’l. És una
    tortuga qui només menja aranyes. En Colin se’n treu un grapat de la
    butxaca. Es veu que duu les butxaques sempre plenes d’aranyes, només
    per a tindre el plaer i el consol d’anar-les lliurant al seu estimat, únic
    ver, company.



    Tinc una mica de por de la Ronny...?” – tot guaitant-li el bec
    per si hi té dents o les vores són d’aquelles massa esmolades, que tallen
    com la puta d’una mossada, que em dic, segurament mig en veu alta,
    perquè en Colin em respon que no, que és inofensiva, que només li
    agrada de fer por estarrufant el coll i, amb ganyotes, estrafer els dracs i
    les serps més agressives, i bombant la closca, i alhora cantant, bo i fent
    uns crits de baix fartana de ridícula òpera burgesa...



    –Capdemerda, no som res.



    No sé què collons dir-li, el veig tan deprimit. Li dic les piadoses
    carallotades: resignació, acceptació, cabronada, aconformament, a tots
    ens toca; i tots hi som, al mateix pot; confiem si més no en una mort
    ràpida i sense dolor; mentrestant, ves, anéssim fent, tiréssim oblic, car
    què altre...



    Veig que amb les meues buideses encara acabaré més deprimit que no
    ell... Aleshores l’eixoriveixc recordant-li els jocs de la nostra colla al
    seminari – jocs amb gent esparsa – sempre avorrint la voluda
    afetgegada.



    –Bombons, era divertit jugar a llençar el bastó, tu el gos, jo el mestre, o
    al contrari més sovint; ah, i jugar a córrer a les dutxes, allò era paradís;
    i tant, i jugar a declamar poemes d’en Poe...! Sensacional. I te’n
    recordes d’en Qui...? “Qui és aquest carallot...?” Com hom el
    veia. I calia respondre: “Es diu Qui, i és un carallot.” A
    cada partit acaba guanyant, car quan hom demana “Qui ha
    guanyat?
    ”, ell percep “Qui ha guanyat” i prou. Sense
    inflexions. I ara segurament quan al voltant seu hi ha cap explosió
    accidental o esclat de bomba, i la gent demana qui ha sobreviscut,
    sempre deu estar content, car tot i que s’escaigui cada camí que hom
    l’ha bombat pel mig i doncs l’ha rebentat en mil bocins, encara està
    convençut que pel fet que la gent digui que qui ha sobreviscut, ha
    sobreviscut... Te’n recordes com “filosofàvem” així...?



    –Tens raó; allò era viure. Només ésser xicotell val la pena. Quan fas els
    vint ja més val que et pengis. Capdemerda, hem de viure en l’aorist –
    aerostàtics – “time stood still” – com si no hi hagués futur ni
    passat. Com si tot fos ara!



    Tot és ara, Bombons! Només l’ara ocorr – abans i després
    són impossibles... I tot es val. Cada nan geperut val una
    aranya.



    –“Cada nan geperut val una aranya.” Quin altre filòsof va dir
    això? És brillant!



    –Deixéssim que els “grans” siguin consumits per la tortuga de l’afany.
    Visquéssim amb el seny i la calma del no-canvi, de l’incanviat, de
    l’incanviable. Siguéssim, Bombons, la tortuga qui veu passar les vides,
    atrofiades per massa congestió i apoplexia, com cagallons per les
    clavegueres de l’ésser qui s’escola entre els dos punts fixos que ancoren
    l’el·lipse de l’univers.



    –Això és profund.



    –“Nothing is forever.” If nothing is forever, all is never,
    Bombons!



    –No ho pairé. En dius de massa bones tan seguit!



    –Saps què vol dir “catalèctic”...? Acabant abans no toqui. Vet ací el destí
    del qui fa. Quan el que cal és no acabar mai. Com ho farem? No fent. No
    començant a fer, Bombons, no començant! No comencéssim, i sus, ja hi
    som!



    –Atura, Capdemerda! T’hauria d’interviuar cada dia a tu! Tot hi és
    perla, res no hi és reble! Tot ve a tomb, tot s’hi escau. El goig és
    perenne!



    –Amb supèrbia de conillets d’índies passem com cornetes de maleït
    regiment, com pops en samfaina, no pas d’esquitllentes, com prou
    hauríem de passar, humils i inconspicus com un pesolet més, com un
    garrofí... O com un sucret, un marrofí, un confit enmig la nyoca. Som a
    la terra d’en Nyoca i ens pensem que som a l’infern. Som ça sus entre
    els déus de l’ara mateix sempitern i ens imaginem ça jus entre els
    ventissos, pudents, humans. Amb els peus i mitjons mullats a la sèquia
    pol·luïda, pensant’ns-e que no ens permetran (però qui!) d’entrar a
    guaitar la que fóra la nova casa. Ecs, qui vol cap casa mig novella! No
    puc entrar-hi ni ho vull. I haig d’enllestir sempre abans o després
    tothom – amb la voluda poc puc fer res altre que fugir-hi – tan lluny
    com puc, de la voluda, fugir-hi, anònims, ignorats, relliscant, com una
    altra gota d’aigua de la font nítida, prístina, inabastable,
    imbevible...



    –Inconcebuts, increguts, nugatoris, indibuixats, inapresos,
    inaprehensibles..., mai gloriosos, eminents, formidables, fabulosos,
    il·lustres..., mai xaronament ditirambitzats per qualque altre maleït
    venedor de fum verinós...



    Vam acabar tots dos trompes; abans d’anar-me’n, em vaig deure errar
    de jaqueta...



    Era a mig camí d’enlloc i em vaig ficar la mà a la butxaca: tot hi eren
    amables aranyes qui em pujaven per la màniga... Quan ell es va deure
    ficar la mà la butxaca, pobrissó, s’hi va deure tornar a trobar tots els
    nans trencats. Indesencastables, plepes, agafatosos, carregosos,
    inencobeïbles; arracades, bromes, anatifes; rèmores, arítjols, paràsits;
    enfonsadors... Inespolsables, com sempre. El volia veure sortir
    l’endemà a la televisió amb un martell i tots els intactes nanets amb
    barretina verda. Volia veure’n l’espectacle del definitiu esmicolament
    alliberador... Tret que sabia que poc li fóra permès de gosar-hi, ell
    mateix un nanet famós, geperut per sempre pus amb el gep inoperable
    de la notorietat...










    * * * * *







    92. Ninot captiu a la
    cruïlla







    Com ara lligat al costell o pelleric d’un stop

    Hi ha un ninot captiu a la cruïlla.

    Els tosets i minyons del veïnat

    L’han eixorbat sense que ningú els en

    Barrés el gest barroer, l’han eixorbat

    A tots ops, a tesa, a lloure, bo i

    Burxant-li un camí després d’un altre

    Les òrbites

    Amb llurs tints grocs per ço de fer-s’hi,

    Diuen, punxeta.





    Ninot captiu a la cruïlla. Poms de clavells

    Li ragen cavorques buides avall.

    Tolls de sang als peus, damunt les llambordes

    Plogudes; polsim d’argila que la pluja

    Neteja, s’enduu fins als embornals dentelluts

    De l’albelló, dins el qual acabaran relliscant

    Mants dels menuts pecaires: fèrtil orquestra

    Qui rosega identitat al ninot a cop de nota

    Falsa.





    I ara voldria que m’hi pengéssiu a n’a mi i tot,

    De vint-i-un irrisoris botons o escrots, i cada

    Escrot de plom dins el trau més escaient.

    Car qui jangla i escarneix el ninot, em xolla

    I se’m rifa,

    Que som, prou que es nota, germanets

    Bessons.





    Se’m fibril·la, de primer amb trepidació,

    Tot seguit caòtic, ras catastròfic, doncs, el cor.

    D’on, abans d’esbaldregar’m del tot, encar tinc

    Esme d’agafar’m als penjalls, als penjolls,

    Tingalls i cassigalls, les polpes, els palpissos,

    Amb agònic tripijoc, als cortinatges.





    Llegeixen els esborneiadors averanys

    Amb angoixa els bares, fellons bordets.

    “En aquest reialme mesell

    Al capdavall tot es convé”, esgarip,

    I que: “Cada meu fillol és un borinot, cada

    Abellerol es cruspeix un abegot en acabat

    D’esportellar’l amb delit i lligamosquenc

    Esmerç.” Que els serveixqui d’advertiment, ca?

    No val a esgarriar els ulls només damunt els

    Envitricolls de la disfressa, les inflexions

    Intricades de la dissimulació – cal, pel dessota,

    Belleu desempallegar’n el debanall autèntic:

    Cos serè i sa qui, com musculada estàtua

    De febrit marbre negre, vol, en la seua perfecció,

    Esclatar en mil bocins i fer l’acop

    Del formigueig qui l’hostilitzava, de la voluda

    Microscòpica qui venia de mal fel a corcar’l.





    Embolic de borra, joguina dels bufarells, m’esguard,

    Inescrutívol, molt avall, per terra, ran de sola,

    L’aiguabarreig esporuguit de refugiats

    Espatllats qui adés aitant ens havien molestats.

    Esguerrats, cama-romputs, unicamats: els nans,

    Els canviots, els cossatges, els enzes, els

    Malbarganys, els mitgesmerdes, els espiadimonis,

    Els elfs.





    Els geperuts, els protètics, els quadriplègics,

    Els migfosos, els tous, els toüts,

    Els volàtils, els desfets,

    Els empastifats, els nàquissos, els congriats,

    Els arrupits, els eteris, els subtils, els

    Incorporis, els anímics, els

    Espectrals, els aeris, lírics,

    Poètics, espirituals, els en joli,

    Els camuflats, els papallònics, els bombòllics,

    Els mimètics,

    Els volpells, els humils,

    Els delicats, els exquisits,

    Els fastigosos, els llepafils,

    Els estotjamocs, els arronsamelics, els destrempats,

    Els ingràvids, els extàtics, els onírics,

    Els levitaires o levitacionistes, els bufanúvols, els

    Inspirats, els miraclers, els emmiraculats,

    Místics, ascètics, els metafísics,

    Els gargalls.





    Els gargalls, els gargalls, el qui s’ofeguen

    Als gargalls.

    Ninot mòbil atrapat pels cucs qui trepolla

    De l’hivern. Llefiscós grumoll del qual

    No pot desenvescar’s. Cranis: niells de gual,

    Poc vas enlloc si se’t xemiquen en escruix en

    Calcigar’ls, i t’enllordes fins a mitja canyella

    En cervell estantís on

    Grassos virons, mòrbids saballons, recargoladament

    Suren, i metzinosos

    Et roten, ves, de maleït cor-agror.





    Ninot anecdòtic de qui els safirs dels penellons

    Acaronen tendrums de calbet ara rabit, embadalit,

    Fetillat. S’esbraven, en sentir’t, les vanes

    Virginitats dels gnoms tot d’una esborronadorament

    Violats. Virolat abellerol qui el glaç ha

    Encartronat: s’ensorra de la branca com un palter

    D’angelet. Trepitja’l: hi haurà sort.





    Petjades damunt la neu que el ventijol encontinent

    Esborra o les cadavèriques roderes dels tancs

    Dels enemics. Angelets, angelets, puts, putetes,

    Putots – de puntetes se’n van, com esquirols

    En esquís. Ninot qui la borrufada esquitxa de

    Calamarsa i de barrufets desarrelats per la tronada:

    Pigat com per pigota ciclòpia – com escatilós,

    Entrecuidat, molt murri i expert

    Sobrevivent de la pedregada o de

    L’apedregament. Jaqueix, doncs, enrere nyèbits i
    bandarres:

    Ja us ho fotreu!





    Totdéu arreu li gita encanteris

    Pels descosits: puputs entre els llampúdols,

    Llangardaixos a mig espellar, voltors, conills,

    Ratolins boteruts, ulls sense parpelles, colls

    Plomats, becs i musells rosegats, mòlleres

    Ertes, llamàntols i crancs penjats als

    Ganxos, cap per avall, síndries

    Eixarrancadament obscenes, els cucs qui

    Corquen tots el fruits damunt els taulells dels

    Tenderols a la voreta del tirany, abandonats

    De corre-cuita a trenc de tempesta ara fa, què som?

    Dijous? Ara deu fotre deu anys. Se li estoven la

    Probòscide i totes les berrugues, llúpies i granets

    Que en marquen els orogràfics relleus – el

    Mocador mig parrac traeix l’evidència: un mapa

    D’humors bategosos on es coven qui-sap-les

    Infeccions; en aquella avinentesa, un oís molt

    Destraler li acaba de deslligar les benes d’antipares

    I calçols: ara sí que agafarà un cadarn de caldeuet.

    Alhora, singlots d’escuma de la neu, un tremolor

    Tectònic gairebé eixordador pel seu silenci pregon:

    La llau, la llau a trenc d’ensorrar-se-li al meló.





    Fumbrem goig, més val que pleguem; aitant de treure

    La freixura i d’esfetgegar’s bo i caminant peunú

    Damunt la neu i ara ens colguen els daus de glaç.

    Quan el pastor a cop de mangala en capgirarà algun tros

    Què no li’n botrà? S’hi amaga, malèfic i capdecony,

    Qualque canviot poler qui voldrà embruixar’l?

    Ministrer ranc i sense llengua; doncs, mut; bo i

    Etzibant-li signes esotèrics damunt. Ninot

    Qui ix tanmateix incòlume i, arrossegant-se, rodolant,

    Es fon vall avall, vençudes les muntanyes,

    Cap al bon temps de vora l’oceà migjornenc–





    Fosc itinerari tanmateix: devers la claroreta,

    Rens bèl·lics, isardívols, esquerps, els qui suara

    Colcava belleu la host merdosa de nítols, menairons,

    Simiots i berruguets, ara remuguen enmig de les
    passeres

    I m’escometen amb les banyes i les dents si mig faig

    Continent de voler’n circuir la tossa entravancadora

    Que es menen.





    Butllofes sobtades a la pell veig créixer’m de cop-

    -descuit fins que m’adon dels fers follets, qui ja no

    Pengen suïcidats de les branques dels faigs llisets

    I els roures entortolligats patidors de tortures, ans

    Par que, de les mateixes badielles de les quals adés

    Penjaren amb un pam de llenguassa fora, ara se n’han

    Fets cinyells que serven buiracs d’on vessen viratons,

    Galotxes i cairells de punxes tuixegoses; ara mateix

    Embaguen i embaguen i encara en reb els
    impactes–





    Horda, voluda qui reneix de bèl·lues minúscules

    I nogensmenys planerament funestes, de qui les

    Vàlues de caçador de frau, pèrfid, podrit, datpelcul,

    Barganyen, s’esderneguen, es desficien per manifestar’s

    Ni que fos ja sense lupa, a ull nu i tot, i com hi ha

    Món que ara hi reïxen amb totes les de la

    Llei. Ninot ausades condemnat a esgarriar’s per

    Cada quinta forca del seu viarany escollit; clavat

    A la cruïlla, el teu calvari només farà figa i dirà

    Prou el jorn on hagin occit del tot ton bessó

    Reflectit, i amb ell la munió vil de paràsits

    Qui l’aritjolen cosserament, a manès,

    Fins ara anc sense vera

    Interrupció.










    * * * * *








    93. Les aranyes..., hum, hò, sempre en sentia una atracció singular
    (eròtica?) – com si en qualque prèvia vida n’era cap. N’estava com qui
    diu místicament enamorat. Ah, adorables seductrius, us estim tant que
    us em menjaria [ull viu que qualque dia ho faré!] I de minyonet qui era
    ja aital salvador d’aranyes, dedicat, com dic, amatent – les meues
    cosines i llurs amiguetes fugint-me esborronades. Sempre caient en la
    temptació d’engreixar-les, un esport en feia de caçar papallones i
    escarbats daurats perquè se n’aprofitessin, se n’atipessin, llefres,
    llefegues, llépoles – a treat, un morceau choisi, un llepabigots,
    per a les meues camoses drudes, que els dic, suaument
    enteranyinant-los-les.



    Els avantatges d’estimar’t un animalet altrament tan bescantat –
    injustament, és clar. El teatre del món saltant-te als ulls. [No et diuen
    de malnom Quatr’Ulls per no re. Tot i que no portes ulleres. Encara que
    és vera que tens una lupa per a “conversar” amb les més petites de tes
    aimies.] El teatre grotesc, la farsa, l’astracanada, els putxinel·lis de les
    burgeses – les veies de dol, barrigant entre mortalles, i esdevenen
    acròbates antipòdiques amb els bots que foten quan et veuen arribar tot
    de blanc amb les butxaques sobreeixint-te d’aranyes. Collons, i a tota
    avinentesa, la maror que aixequen certes altrament “elegants”,
    “estoiques”, femelles, les patacades que es foten fugint urgentment,
    enfonsant-se en qualque estany estantís on sura la bromera tuixegosa i
    la merda de segles, o anant a parar al pou dels cocodrils, o fent-se
    aixafar pel tràfec de camions. O ja llençant-se, amb histriònic esglai,
    daltabaix de les finestres...



    I la tortuga d’en Colin, per exemple, no ha menjat mai res més que
    aranyetes. I viu en canvi com aquell qui diu milers d’anys. Em sembla
    que hom en sap l’història de més enrere que el seu rebesavi (el rebesavi
    d’en Colin; el de les aranyes o el de la Ronny no crec pas) i tot – el
    rebesavi de qui el seu besavi l’heretava, si doncs no abans i tot, i així
    anar fent, fins a ell – i pel fet que és baciu, vull dir, xorc, bord, potser
    com es mori l’hi llega (bongoig, vós!) al tit...



    Menjar aranyes, doncs. Vet ací el secret de la longevitat – i si
    dius el secret de la joventut en pots vendre tantes, vull dir pots
    i pots, i pots i pots, com vols i pots (i a bots i barrals) a les dones –
    sempre tan faves. El genial ans celebèrrim astrònom Lalanda en
    menjava de “crues” – això segons els millors filòsofs, n’Aragó, en
    Fourier..., de la seua època heroica. Crues, oi? Deuen voler dir
    vives...



    Em vaig fer un entrepà d’aranyes – hum, deliciós... L’únic que algunes
    em fugien de les llesques i d’altres no tenia temps de mastegar-les i se
    m’esmunyien pels oronells, per les comissures, pels llagrimalls als ulls.
    Feia patxoca, veure’m, és clar.



    Tenien un gustet de formatge fi. Va passar una dona. Va fer ecs. Gairebé
    se’m mor. Davallava pel panar, hi va rossolar, en el procés se li veia el
    cul. El seu tagzim ple de bolets s’esgarrià, els bolets s’esbarriaren. Va
    anar a parar a un tenassar que hi havia al rampeu del panar.
    Estamordida, amb pler de membres romputs. Les dents fent companyia
    a (fent taba amb) les pedretes. Me’n vaig tornar cap a l’altra banda,
    caminava pel sas adés inundat, ara ple de tarquim. Trobava aranyes
    damunt les branquetes mig colgades dels aranyoners, les pessigava amb
    dos dits i me les menjava abans les oronetes, les fredelugues, els còlits,
    els tètols i els territs, no caiguessin a enxampar-les amb el sobtat vol ras
    i el bec massa escaient... “Veniu amb el papa”, els deia. “Al
    capdavall sols integrareu un cos qui fou adés també aranya... El món i la
    vida aital laberint d’oldanes existències entortolligadisses,
    cavà...?




    Amb lava fins als genolls, tenia l’intuïció que quelcom de colossalment,
    agressivament, contundent m’anava a tudar. Fites irreversibles havien
    estades ateses. Esmolada carxofa cosmològica salpebrada amb ímpetus
    més o menys gravitacionals ara de trists estels eixia disparada amb
    vagues nocions de prendre’s la revenja. Fastijosa natura gens no ama
    que sos secrets siguin descoberts. Arribava just a l’instant extrapolat on
    ho endevín: l’univers: un cagalló estrènuament empès recte avall
    d’un enorme ésser particularment pec
    . Ara que és a tocar de mà
    (com qui diu) de l’estret esfínter, la velocitat de la llum que per força li
    cal per a caure enfora, i just enmig del gibrellet del quelcom, ha
    d’escatxigar lluny del forat negre, de qui la vora sangonosa és plena de
    tremolors de qui les amplàries d’ona són infinitament llongues..., i
    alguna gota de saviesa em deu tocar’m i beneir’m..., tret que me’n
    recordava llavors que era dijous, dia de rentar les tovalles, canviar la
    palla al bou, celebrar l’aniversari de l’al·lot de baix (el porter de qui el
    seny logístic em té embadalit), comptar les pèrdues menstruals de sa
    mare, no fos cas que pudís a prenys, pujar al cimbori expiatori, i
    concloure, amb trets neutres, un pacte d’alta neutralitat (exactament)
    amb el místic, “endeuat”, penell.



    Car tot és en processos simultanis de creació i destrucció: jo,
    “déu”, la natura i l’univers. Jo davant – ja ho sé, car sense la ficció del
    jo, tothora ensems a mig construir i a mig destruir, tota altra ficció
    s’esbalça, es fon. I el divinitzat penell, redéu, si més no endevina cada
    camí d’on bufa el vent. El vent que es construeix i destrueix alhora
    totjorns.



    La carxofa còsmica s’escarxofava, vaig veure’n, molt propera,
    l’estructura intricada del taló que em calcigaria. Anava a dir els
    tendrums tintosos del malson tot muntant a la geneta damunt els
    cavalls de serp qui dicten l’estètica...



    Això de certes aranyes és més euforitzant que no certs bolets i tot –
    consirava després, el nas llavors estampat a una tossa de ferles
    pudents.








    gits del guit per als quatre gats pus aguts

    en Qrim son incert guaitajorns